دکتر نوروزیان پوست مو زیبایی

دکتر نوروزیان پوست مو زیبایی

دکتر نوروزیان پوست مو زیبایی

استفاده از صابون تنها برای معالجه جوش‌ها کافی نیست و حتما لازم است از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی یا خوراکی و کرم‌های حاوی ترتینویین وحتی از ترکیبات هورمونی استفاده شود.

هر سال وقتی به ابتدای سال جدید نزدیک می‌شویم، معمولا با خودمان قرار می‌گذاریم بعضی عادت‌ها و رفتارهای اشتباهمان را کنار بگذاریم و تا آنجا که می‌توانیم فرد بهتری باشیم. بد نیست امسال هم سعی کنیم رفتارهای نادرست مربوط به سلامت را کنار بگذاریم و عادت‌های درست را جایگزین آنها کنیم. یکی از بخش‌های مهم و حساس بدن، موها و پوستمان است که نیاز به توجه و مراقبت مداوم دارد. سلامتی این دو بخش به زیبایی ظاهری ما نیز کمک می‌کند.

بر این اساس، 10 بسته پیشنهادی را برای حفاظت و مراقبت صحیح از پوست و مو، به شما ارائه می‌دهیم تا در سال جدید این نکات را هم به فهرست تغییرات عادتی خود بیفزایید و سال بهتر، سالم‌تر و زیباتری داشته باشید. این فهرست حاصل توصیه‌های دکتر تورج مکرمی، دکتر داریوش دائر و دکتر همایون مژدهی‌آذر، متخصصان پوست و مو است که با آرزوی داشتن سالی خوش به شما هدیه می‌شود.

آنچه باید در لیست غذایی شما باشد

یکی از مسائلی که به شدت در حفظ سلامت و کارکرد طبیعی پوست نقش دارد، تغذیه درست است که متخصصان هم همیشه روی آن تأکید دارند. داشتن تغذیه متعادل، متکی بر مواد طبیعی، سرشار از منابعی مانند سبزیجات و میوه‌ها و عدم استفاده از محصولات غذایی سرخ ‌شده و فراوری شده، بهترین ضامن حفظ سلامت و شادابی پوست است. پس اگر می‌خواهید سال 91، سال درخشش و زیبایی پوست شما باشد، این موارد را فراموش نکنید.

البته بیشترین عاملی که می‌تواند در فرایند پیری و چین و چروک خوردن پوست موثر باشد، اشعه ماوراءبنفش نور خورشید است اما به غیر از استفاده مکرر و منظم ضدآفتاب‌ها که شاه رکن مراقبت از پوست در همه فصل‌های سال است، مصرف مواد موسوم به آنتی‌اکسیدان هم جزو ارکان مهم سلامت و شادابی پوست محسوب می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها با مقابله با رادیکال‌های آزاد مسبب پیری سلول‌ها، روند پیری سلولی را به تاخیر می‌اندازند و آسیب‌های سلولی را ترمیم می‌کنند. حالا برای آنکه بدانید منابع سرشار از آنتی‌اکسیدان کدامند و آنها را به فهرست غذایی خود بیفزایید، موارد زیر را به خاطر بسپارید:

سبزیجات تازه، هویج، سیب‌زمینی (به‌خصوص سیب‌زمینی شیرین)، تره‌فرنگی، نخود سبز، گریپ فروت قرمز، پرتقال، لیموشیرین و لیموترش، گوجه‌فرنگی، سیب، زردآلو، انگور، کلم و کلم بروکلی.

این را هم به خاطر داشته باشید که لبنیات مختلف مانند شیر تازه، ماست، کره و خامه (در حد متعادل)، زرده تخم‌مرغ و جگر گاو و گوسفند، همگی تامین کننده ویتامین a هستند و جزو آنتی‌اکسیدان‌های مهم و ضروری برای بسیاری از فرایندهای سوخت‌وساز بدن محسوب می‌شوند.

گردو، فندق، کیوی، رازیانه، نخودفرنگی و روغن‌های گیاهی مانند روغن‌زیتون و روغن آفتابگردان نیز سرشار از ویتامین e هستند که این ویتامین نیز جزو آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی و موثر در مقابله با عوامل آسیب‌زاست.

غذاهای دریایی مانند ماهی‌ها (ماهی آزاد، سالمون، شاه‌ماهی و ساردین)، میگو و شاه‌میگو نیز منابع تامین امگا 3 و در حفظ و بهبود کارکرد طبیعی سلول‌های پوست مفید هستند.

مصرف آب به میزان کافی نیز از توصیه‌های همیشگی و آشنایی است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت و با تغییر فصل و شروع فصل بهار از اهمیت آن غافل شد.

مصرف فراورده‌هایی مانند گوشت‌های دودی و فراوری‌شده یا سرخ شده، سوسیس و کالباس، ادویه و سس‌های مختلف، فست‌فودهای گوناگون، نوشیدنی‌های مختلف و چیپس و سیب‌زمینی سرخ شده در تولید رادیکال‌های آزاد در بدن و اختلال در سلامت پوست دخیل هستند و باید در مصرف این مواد حداکثر احتیاط را به عمل آورد و تا حد امکان از آنها دوری کرد.

اینجا هم میتوانید بیشتر در مورد این مطلب بخوانید:  شماره تماس دكتر نوروزيان

البته در کنار این توصیه‌ها، باید به این نکته نیز اشاره کرد که بسیاری از افراد جامعه که مبتلا به حساسیت غذایی یا اگزمای آتوپیک یا همان حساسیت سرشتی هستند، باید در استفاده از بعضی سبزیجات و میوه‌ها دقت کنند و در صورت داشتن سوابق حساسیت به این مواد، از مصرف آنها خودداری کرده و در عوض از منابع دیگر تغذیه‌ای یا دارویی استفاده کنند.

برنامه خوابتان را تنظیم کنید

در سال جدید برای خواب خودتان هم برنامه‌ریزی کنید؛ البته شکی نیست اگر این برنامه‌ریزی صحیح باشد، به سلامت و شادابی پوستتان نیز کمک می‌کند. در تعیین زمان لازم خواب برای حفظ سلامتی بدن و پوست، اختلاف نظر وجود دارد. بسیاری از محققان می‌گویند حداقل خواب مورد نیاز برای حفظ سلامتی پوست بین شش تا هشت ساعت در شب است. این میزان استراحت، فرصتی کافی برای بازسازی سلول‌های خسته و آسیب‌دیده از عوامل محیطی یا رادیکال‌های آزاد فراهم می‌کند اما با توجه به مشکلات صنعتی شدن شهرها و افزایش ساعات کار و فعالیت انسان‌ها، بیشتر اوقات‌ فرصت خواب شش تا هشت ساعته شبانه برای افراد وجود ندارد.

به همین دلیل گروهی از پژوهشگران معتقدند که تعیین دقیق ساعت خواب شبانه به شکل یک فرمول از پیش‌تعیین شده، کار درستی نیست و اگر فردی برای مثال با پنج ساعت خواب شبانه می‌تواند بدون احساس کسالت و خواب آلودگی از خواب بیدار شود و به فعالیت‌های روزمره خود بپردازد، دیگر نیازی به خوابیدن بیشتر از این زمان ندارد؛ بنابراین در مجموع برای حفظ سلامت پوست توصیه می‌شود همیشه خواب شبانه کافی در محیطی آرام بدون صدا و نور آزاردهنده داشته باشید.

در مورد نوع خوابیدن هم متخصصان می‌گویند، نحوه خوابیدن فرد (به پهلو، طاق باز یا دمرو) تأثیر چندانی در ایجاد چین و چروک صورت در آینده ندارد ولی بهتر است در صورتی که فرد در طول شب از خواب بیدار می‌شود، وضعیت خود را عوض کرده و از چندین ساعت خوابیدن در یک وضعیت ثابت دوری کند تا از اثرات فشار روی سر و صورت و بروز تورم یا پف آلودگی، بعداز بیدار شدن کاسته شود. یادتان باشد خواب کافی و رضایت‌بخش، باعث بروز حس شادابی، طراوت، عدم خستگی و داشتن پوستی شفاف و با رنگ و قوام طبیعی در روز بعد می‌شود. حفظ سلامت خواب از ارکان مهم بهداشت پوست به حساب می‌آید.

دکتر نوروزیان پوست مو زیبایی

 

 

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *